Yorum: Salgınla mücadelede dijital ekonominin rolü büyük

20200202165711656_82595.jpg

Çin hükümeti, son günlerde yeni tip korona virüsü salgınının yayılmasını önlemek için bir dizi katı tedbir aldı.
Tedbirlerle özellikle insan trafiğinin azaltılması, insanların toplu alanlarda etkileşime girmemesi teşvik ediliyor.

Salgın nedeniyle Çin’in en önemli geleneksel bayramı olan Bahar Bayramı’nda süpermarketlerde, alışveriş merkezlerinde, sinemalarda, lokantalarda ve turistik noktalarda normalde görülmesi beklenen kalabalığa bu sene rastlanmadı.

Bu, Çin ekonomisinin büyümesiyle ilgili bazı endişelere de yol açtı. Ancak, internet ekonomisinin hızla geliştiği günümüzde, insanların evlerinin dışına çıkmadan da olağan işlerini yürütmesi, eğitim alması ve tüketimlerini gerçekleştirmesi mümkün.

Salgının doğurduğu koşullar altında dijital ekonomi, Çin’de toplumsal düzenin normal şekilde işleyişini koruyabilecek önemli bir dayanak oldu.

Başkent Beijing’de yaşayan Han soyadlı kadının ailesini örnek alalım. Salgının meydana gelmesinden bu yana geçen süre içinde tüm aile mensupları evlerinde kaldı. Ancak Han, meyve ve sebze dâhil olmak üzere tüm günlük ihtiyaçlarını internet üzerinden temin etti. Han, boş zamanlarında kendisi için konfeksiyon ürünleri ve takılar satın almaktan da geri kalmadığını söylüyor.

Cep telefonundan oyun oynamak ve dizi izlemek ise Han’ın eşinin bu dönemdeki en büyük hobisi oldu. Han, küçük kızının ise internet üzerinden dakik şekilde ders aldığını, dolayısıyla salgın nedeniyle eğitiminin aksamadığını belirtiyor. Kısaca, Han ailesinin bir günü, Çin’de dijital ekonominin işleyişinin de bir özeti niteliğinde.

Salgın karşısında Çin’deki güçlü lojistik ağı ve altyapı tesisleri, malların nakliyesini ve teslimatını güvence altına aldı. Verilere göre, Bahar Bayramı tatili boyunca yağ, hazır yiyecekler, baharat ve sos gibi ürünlere talep gözle görülür şekilde arttı. Geçen yılın aynı dönemine kıyasla sebze ürünlerinin satışında 9 kat; et, kümes hayvanı ve yumurta gibi ürünlerin satışında 7,5 kat; mantı ve hamur işleri gibi dondurulmuş gıdaların satışında ise 7 kat artış görüldü.

En belirgin olan ise bu dönemde Çin halkının internetten alışverişe yönelmiş olmasıydı. Bu durum da halkın yaşamsal ihtiyaçlarını tamamen güvence altına aldı.

Aynı zamanda, video, canlı yayın, online oyun ve online eğitim gibi hizmetler sağlayan platformlara ilgi de bu dönemde zirveye ulaştı.

Çinli internet kullanıcıları arasında popüler olan “Honor of Kings” (Kral Onuru) oyunu, Bahar Bayramı döneminde günlük 120 ila 150 milyon aktif kullanıcı tarafından oynandı. Bu, Çin nüfusunun yaklaşık onda birine tekabül ediyor.

Tencent şirketi, oyun sayesinde Çin’in geleneksel takvimine göre yılbaşı gününde yaklaşık 2 milyar yuan gelir elde etti.

Salgının ortaya çıkarttığı olağanüstü koşullar altında Çin’in dijital ekonomisinin sürekli gelişmesi, Çin piyasasının taşıdığı dev potansiyeli yansıtıyor.

Çin halkı, şu an hâlâ salgınla mücadele ediyor ve bu durumun ekonomi üzerinde kısa vadeli etkileri olması da kaçınılmaz. Ancak, dijital ekonominin hızla gelişmesi, salgının getirdiği olumsuz etkileri büyük ölçüde yok ediyor.

Çin piyasası, büyüklüğünü koruyor ve Çin’in uzun vadede olumlu ve nitelikli büyümesi için mevcut olan temeller de değişmedi. Çin’in salgını yenme ve uzun vadede istikrarlı ekonomik kalkınmayı sürdürme konusundaki becerisi hâlâ mevcut ve daha da önemlisi bunu başaracağına güveni tam.

Yazıyı paylaşın:

Yorumlar

yorum