Uluslararası şirketler CIIE aracılığıyla Çin pazarından fayda kazandı

rBABC2GNAg6AStn5AAAAAAAAAAA451.1024x683.770x514.jpg

5-10 Kasım günleri arasında 4. Çin Uluslararası İthalat Fuarı (CIIE) Çin’in Shanghai kentindeki Ulusal Toplantı ve Sergi Merkezi’nde düzenlendi.

Çin’in ticaret tarihinde yeni bir kavram olan CIIE, Çin ve dünya ülkeleri arasındaki ticari işbirliğinin yoğunlaştırılması için yeni bir platform sağladı. 3. CIIE’de imzalanan niyet sözleşmelerinin değeri önceki fuara göre hayli arttı. Bu rakam birinci CIIE’de 57 milyar 830 milyon dolar, 2. dönemde 71 milyar 130 milyon dolar, 3. dönemde de 72 milyar 620 milyon doları buldu. 4. CIIE’ye ise 127 ülke ve bölgeden gelen 3 bin kadar şirketin temsilcileri katıldı. COVID-19 salgınının etkisiyle, son fuarda imza atılan niyet sözleşmelerinin değeri geçen yıla göre yüzde 2,6 oranında azalmasına rağmen yine yüksek bir rakama, 70 milyar 720 milyon dolara ulaştı.

COVID-19 salgını gibi olumsuz unsurların etkisiyle dünya ekonomisinin canlandırılmasında karşı karşıya gelinen sıkıntılar, küresel tedarik zincirinde tıkanıklığa sebep oldu, ekonominin küreselleşme sürecinde tek taraflılık ve ticari korumacılık da tırmandı. Bu durumda CIIE, dünya ülkelerindeki şirketler, özellikle gelişmekte olan ülkelerdeki KOBİ’ler için büyük bir müjde oldu. CIIE, dünya ekonomisinin canlandırılmasına da önemli katkı yaptı.

Çin-Rusya Manşeti’nde yer alan habere göre, Çin Medya Grubu’nun (CMG) 5 Kasım’da canlı yayın yöntemiyle düzenlediği satışlarda Kpokaht gibi Rus gıda şirketleri sadece birkaç saniyede 700 bin dolarlık kazanç elde etti. Diğer yandan, Afganistan’dan uçakla Çin’e taşınan 20’den fazla ton çam fıstığı da birkaç dakika içinde yok sattı.

CIIE’nin Türkiye standında Maraş dondurması satan bir tezgahın önünde uzun kuyruklar oluştu. Çinli ve yabancı turistler Maraş dondurmasının yapılışına büyük ilgi gösterdi. Maraş dondurmasının yanı sıra zeytin yağı, kuru yemiş ve kahve makinesi gibi Türkiye menşeli mallar da Çinli tüketicilerin beğenisini kazandı. Fuara katılan Ünal Fıstık’ın Çin bayisi yetkilisi, “CIIE’ye katıldığımız için Çin’deki satış miktarımız hayli arttı.” değerlendirmesinde bulundu.

1 milyar 410 milyon nüfusa sahip Çin, fuara katılan yabancı şirketler için potansiyeli en büyük olan pazardır. CIIE’nin dünyadaki etkisi yıldan yıla artarken, Çin pazarı uluslararası şirketlerin ortak pazarı haline geldi. CIIE, ticari korumacılığın önüne geçilmesi ve çok taraflı ticaret sisteminin korunmasında önemli rol oynuyor.

CIIE’ye katılan yabancı şirketler Çin pazarında büyük kazanç elde ederken, Çin ekonomisinin geleceğine iyimser baktıklarını ifade ediyor. Dünya ülkelerinin çoğunun Çin ekonomisine güveninin tam olması neticesinde Çin’e akan yabancı sermaye sürekli artıyor. BM Ticaret ve Kalkınma Konferansı’nın verilerine göre, 2020 yılında dünyadaki uluslararası yatırımlar önceki yıla göre yüzde 34,7 oranında azalarak 998 milyar 890 milyon dolara indi, ancak Çin’in çektiği yabancı sermaye artmaya devam ederek uluslararası yatırımların yüzde 15’ini oluşturdu. CIIE dolayısıyla uluslararası şirketler ve Çin pazarı arasında kazan-kazan durumu gerçekleştirildi.

Shanghai kentinin ana caddeleri de dünyanın dört bir yanından gelen konuklar için rengarenk ve taze çiçeklerle süslendi. Salgınla mücadele çalışmalarında dijital önlemler alındığı için yabancı konuklar yüksek verimlilik kaydetti ve pek çok kolaylıktan faydalandı. Shanghai sakinleri, yabancı konuklarını büyük bir misafirperverlikle karşıladı.

Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping CIIE’nin açılış töreninde, “Dışa Açıklık, Bahar Esintisi Gibi Dünyayı Isıtacak” başlıklı bir konuşma yaptı. Dünya ekonomisi salgının etkisi altındayken, Çin pazarının uluslararası şirketlere daha büyük sıcaklık getirmesini umuyoruz.

Yorumlar

yorum