Çin: Ticari sorunlar siyasallaştırılmamalıdır

H&M Group tarafından web sitesinde yayınlanan bir açıklamada, grubun Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi’ndeki etnik azınlıklara karşı “zorla çalıştırma” ve “etnik azınlıklara ayrımcılık” iddiaları dahil olmak üzere “sivil toplum kuruluşlarından gelen raporlar ve medya haberleri” hakkında derin endişe duyduğu belirtilmişti.

H&M Group yaptığı açıklamada, Xinjiang’da bulunan hiçbir hazır giyim fabrikası ile işbirliği yapmayacağını, bölgeden ürün ve hammadde satın almayacağını açıkladı.

H & M’nin ardından, Nike ve Adidas’ın geçen yıl yaptıkları Xinjiang pamuğunu boykot eden ifadeleri gündeme getirildi.

Ancak Nike tarafından 18 Mart’ta açıklanan 2021 mali yılının üçüncü mali çeyreğinin sonuçlarına göre, COVID-19 salgınının yayılması nedeniyle şirketin geliri dünyanın çoğu yerinde azalırken, sadece Çin’de % 51 oranında arttı.

Nike, Çin pazarının gelirine katkısından pek bahsetmemiş olsa da, birçok yabancı medyada yer alan haberlerde Nike’ın gelir artışının tamamen Çin’de gelir artışından kaynaklandığı ve bunun da Kuzey Amerika’daki gelirde % 10’luk düşüşün ve Avrupa, Orta Doğu ve Afrika’daki % 45 oranındaki mağazaların kapatılması etkisinin dengelenmesine yardımcı olduğuna dikkat çekildi.

Çin pazarı güçlü büyümesine katkıda bulunsa da Nike yine de Çin’i eleştirdi.

Bununla birlikte Nike’ın rakibi Adidas’ın da Xinjiang pamuğunu boykot etmek için bir açıklama yaptığı bildirildi.

Ancak, Adidas tarafından 11 Mart’ta açıklanan 2020’nin dördüncü çeyreğine ilişkin mali raporda, Çin’deki güçlü toparlanmanın çeyrek boyunca devam ettiği ve çeyrekteki % 7’lik büyüme oranının tüm Asya-Pasifik pazarını % 1 büyümeye ittiği gösterildi. Şirket, önümüzdeki birkaç yıl içinde Çin pazarının dünyanın en hızlı büyüyen spor giyim pazarı haline gelmesini bekliyor.

Adidas, 2020-2025 için yeni stratejisinin bir parçası olarak Çin’i üç stratejik kilit pazardan biri olarak listeleyecek.

Adı geçen şirketlerin açıklaması Çinli halkının büyük tepkisini çekti. Çinli internet kullanıcıları, bu şirketleri Çin’de kar elde ederken aynı zamanda yemek yedikleri kaseyi kırmakla suçluyor. H&M’nin açıklaması “intihar eylemi” olarak yorumlanıyor.

Öte yandan, Alibaba’nın Taobao ve Tmall ve Pinduoduo gibi e-ticaret platformlarında H&M veya HM aramak sonuçsuz çıkıyor.

Adidas ve Nike Xinjiang pamuğunu boykot ederken, yerli markaların hisse senetlerinde büyük yükseliş görüldü

Çarşamba günü, Nike ve Adidas’ın ABD borsasındaki hisse senetleri farklı derecelerde düştü.

Adidas ve Nike gibi markaların Xinjiang pamuğuna yaptığı açıklamalardan etkilenen Anta ve Li Ning gibi yerli spor markalarının hisseleri bugün hızla yükseldi.

Nike’la birlikte İsviçre İyi Pamuk Uygulamalar Derneği’nin (BCI) bir üyesi olan Anta, bugün yaptığı açıklamada, BCI’den geri çekilmek için ilgili prosedürleri başlattığını bildirdi.

Açıklamada ayrıca Anta’nın Xinjiang pamuğu da dahil olmak üzere Çin’deki pamuk yetiştiren bölgelerde üretilen pamuğu satın alıp kullandığı ve gelecekte Çin pamuğunu almaya ve kullanmaya devam edeceği belirtildi.

Bunun dışında, Japon şirketi Muji’nin Çin genel merkezi de verdiği röportajda şirketin Xinjiang pamuğu kullandığını belirtti, resmi web sitesinde satılan giysiler de “Xinjiang pamuğu” gibi kelimelerle işaretlendi.

BCI ve üye şirketlerinin Xinjiang pamuğu boykot etmesiyle ilgili olarak, Çin Tahıl Rezervi Yönetim Grubu (Sinograin), Xinhua Haber Ajansı’na verdiği röportajda, Xinjiang pamuğunun yıllar içinde yetersiz kaldığını ve Çin’in kendi şirketleri için bile yeterli olmadığını kaydetti.

Çin pamuk çiftçilerinin güvende olmasını sağlamak için bir pamuk rezerv sistemi kurdu. Çin’de makineli pamuk toplamanın yaygınlaştırılmasıyla, 2019 yılında Xinjiang’da makineyle hasat edilen pamuk oranı % 42’ye ulaştı.

Öte yandan Çinli Le Hua Eğlence Şirketi, bugün Weibo aracılığıyla Nike tarafından markanın Çin’deki erkek giysilerinin temsilcisi olarak ilan edilen sanatçı Wang Yibo’nun Nike’la işbirliğini kestiğini belirten bir açıklama yaptı.

 

Çin Ticaret Bakanlığı sözcüsü Gao Feng, Çin’in Xinjiang bölgesindeki sözde “zorla çalıştırma” meselesinin tamamen asılsız olduğunu belirtti.

Sözcü Gao, bugünkü basın toplantısında “Bembeyaz ve kusursuz Xinjiang pamuğu herhangi bir güç tarafından karalanamaz. Herhangi bir dış kuvvetin Xinjiang meselesine ve Çin’in içişlerine müdahalesine karşı çıkıyoruz, yalanlara ve yanlış bilgilere dayanarak sözde Xinjiang insan hakları meselesi gerekçesiyle Çin’deki bireyler ve kuruluşlara yaptırımın uygulanmasına karşı çıkıyoruz.” dedi.

Çin hükümetinin Çin’deki çok uluslu şirketlerin normal ticari faaliyetlerini ve bir endüstriyel zincir ve tedarik zinciri oluşturma çabalarını her zaman memnuniyetle karşıladığını ve desteklediğini vurgulayan Gao Feng, Çinli tüketicilerin, az sayıdaki şirketlerın yanlış bilgilere dayanarak yaptığı sözde ticari kararlara somut eylemlerle yanıt verdiklerini kaydetti.

İlgili şirketlerin piyasa kanunlarına saygı göstermesi, yanlış uygulamaları düzeltmesi ve ticari konuların siyasallaştırılmasından kaçınması ümidini dile getien sözcü, aynı zamanda yabancı şirketlerin Xinjiang’ı yerinde ziyaret etmelerini olumlu karşıladıklarını ve aynı zamanda dünya şirketlerinin bölgede ticaret ve yatırım geliştirmeleri için aktif destek sağlayacaklarını sözlerine ekledi.

Çin ve ABD arasında kimde zorla çalıştırma var

Çin Dışişleri Bakanlığı sözcü Hua Chunying, Çin’in çıkarını zarar eden iftiralara karşı çıktıklarını belirtti.

Çin Dışişleri Bakanlığı’nın bugünkü günlük toplantısında, bazı gazeteciler, “H&M ve NIKE gibi şirketler Xinjiang ürünlerini reddetmekle ilgili açıklamaları geçen yıl yaptı, neden bugünlerde Çinli internet kullanıcılarının tepkisini uyandırdı” diye sordu.

Söz Hua, “İlgili firmalar ne zaman açıklama yaptı, ben dikkat etmedim ama bu açıklamayı yaptılar, bu da Çinli internet kullanıcılarından bazı sert tepkilere neden oldu. Meselenin kendisi söz konusu olduğunda, Amerika Birleşik Devletleri ve diğer Batılı ülkelerinin Xinjiang üzerine yaptığı suçlamaların tamamen yalanlara dayandığını söyledik. Bu yalanlar önce birkaç sözde bilim insanı ve medya tarafından kışkırtıldı, sonra da bazı Çin karşıtı güçler de bunu takip ederek bir daha teşvik etti. Çin’e iftira atan bu olay son derece yanlıştır” dedi.

Hua daha sonra da Amerika Birleşik Devletleri’nde pamuk toplamaya zorlanan siyahi kölelerden biri ve Xinjiang’daki pamuk tarlalarının % 40’ından fazlasında makineyle toparlamanın gerçekleştirildiğini gösteren iki fotoğraf çıkardı.

Hua Chunying “Xinjiang’la ilgili zorla çalıştırma suçlaması tamamen yalandır, bazı şirketler buna bile inanıyor. Ancak Çin halkı kendi görüşlerini ve duygularını ifade etme özgürlüğüne de sahip olmaktadır” diye konuştu.

Çin’in yabancı şirketleri ve personelin Çin’de faaliyet göstermeleri ve çalışmalarını memnuniyetle karşıladığına dikkat çeken sözcü, ancak söylentilere ve yalanlara dayalı olarak Çin’e kötü niyetli saldırılar ve hatta Çin’in çıkarlarına zarar vermelerine karşı çıktığını dile getirdi.

Yorumlar

yorum