Çin iç turizme dayanırken Universal Resort Bejing’in yeni gözdesi oldu

rBABDGGRtG-AGO6AAAAAAAAAAAA172.1287x857.770x513.jpg

Yasak Şehir, Çin Seddi, Cennet Tapınağı ve daha sayısı tarih ve kültür hazinesi, Çin’in başkenti Beijing’in dünyaca bilinen ikonik yüzleri. Bu kültürel mirasa şimdi bir uluslararası tema parkı ekleniyor. Son günlerde şehir sakinleri bu parka giriş bileti bulabilen şanslı kişilerden biri olmaya çalışıyor.

160 hektarlık, Vatikan Şehri’nin yaklaşık dört katı büyüklüğündeki Universal Beijing Resort’un kapıları henüz Eylül ayında açılmadan önce, binlerce kişi yapımı yirmi yıl süren park için ön açılış operasyonlarını deneyimledi. Açılış günü biletleri, 14 Eylül’de piyasaya çıktıktan sadece bir dakika sonra tükendi.

Dünyada beşinci, Asya’da üçüncü

Başkentin doğusundaki Tongzhou bölgesinde yaklaşık 46 milyar yuan (7 milyar dolar) maliyetle inşa edilen park, Universal Studios’un dünyadaki beşinci, Japonya ve Singapur’dan sonra Asya’daki üçüncü tema parkıdır.

Bu park, Shanghai Disney Resort ve Lionsgate Entertainment World’den sonra Çin’e giren en son yabancı marka. Diğer yandan, Paramount, Nickelodeon Universe, Six Flags ve Legoland gibi diğer önemli markalar, ülkenin tema parkı pazarından pay almak için yarışıyor.

Yeni tema parkı, Beijing Shouhuan Cultural Tourism Investment Co. Ltd. ve Comcast NBCUniversal’ın bir iş birimi olan Universal Parks & Resorts arasındaki ortak girişim olan Beijing International Resort Co. Ltd. tarafından işletiliyor.

Tema parklarının her zamankinden daha kazançlı hale gelmesiyle, yerel yönetimler yerel ekonomileri canlandırmaya yardımcı olmak için bu tür tesisleri – özellikle uluslararası alanda popüler olanları – memnuniyetle karşılıyor.

Temalı park çılgınlığı

Temalı park “çılgınlığı” bir dönem öyle bir hal almıştı ki Çin’in en yüksek planlama kurumu olan Ulusal Reform ve Kalkınma Komisyonu (NDRC), bir dönem bu alanda frene basma gereği duymuştu. “Yerel borç riskleri”, “amaçsız inşaat” ve “taklit etme” gibi sorunlardan muzdarip olduğundan şikayet edilen gelişen tema parkı endüstrisi dizginlemek isteniyordu.

2018’de açıklanan yeni kurallar, ısınan pazarın hem yurtiçinde hem de yurtdışında park geliştiricilerini proje başlatmaya teşvik ettiği bir zamanda geldi. NDRC, operatörleri “Çin hikayeleri anlatmaya” ve “belirsiz kavramlardan, amaçsız inşaat ve taklitten” kaçınmaya teşvik etti.

Sixth Tone haber sitesine konuşan sektör temsilcileri, Çin’in gelişen eğlence endüstrisinin “bir arz ve talep hikayesi” olduğunu söylüyor. Şirketler, giderek farklı deneyimler arayan ülkenin gelişen orta sınıf tüketicilerinin ceplerine bakıyor. Yurtdışından yeni oyuncular oyunda öne geçip yerel yönetimler için kazançlı bir gelir kaynağı haline geliyor.

Çin iç turizme dayanırken Universal Resort Bejing’in yeni gözdesi oldu_fororder_global resort2

Universal Studio Beijing Resort, Photo:VCG

İlk temalı park ilklerin şehri Shenzhen’de açılmıştı

Çin’in ilk tema parkı 1989’da faaliyete geçtiğinde, ülke yavaş yavaş yeni fikirlere açılıyordu. Shenzhen’deki Splendid China, ülkenin farklı coğrafyasını yansıtan yapay manzaralarla ziyaretçileri cezbetti ve ilk yılında 3 milyon ziyaretçi çekerek 56 milyon yuan kâr elde etti.

O zamandan beri Çin’in yerel tema parkı işletmecileri hem sayı hem de gelir açısından genişledi. Danışmanlık firması iiMedia’nın tahminlerine göre Ağustos 2019 itibariyle ülke 339 yerli tema parkına ev sahipliği yaptı ve o yıl 300 milyar yuandan fazla yıllık gelir elde edildi. CGTN’de yer alan habere göreyse Çin’de yaklaşık 3.000 tema parkı bulunuyor.

China Tourism Academy’nin Mayıs ayı raporuna göre, 2018-2019 yılları arasında Shanghai Disney’e gelen yerel olmayan ziyaretçilerin üçte ikisinden fazlası şehri tema parkı için ziyaret ettiklerini söyledi. Parkı ziyaret eden turistlerin çoğu şehirde iki ila üç gün kaldı ve 2016’dan 2019’a kadar kentin yıllık turizm gelirine ortalama yaklaşık yüzde 4 katkıda bulundu.

Dev parklar aynı zamanda kentleşme için bir itici güç. Bu nedenle yerel yönetimler, gayrimenkul geliştiricilerini, tercihli politikalar yoluyla, kullanılmayan arazileri yüksek kaliteli turistik mekanlara dönüştürmek ve çevredeki yerlerin fiyatını artırmak için eğlence/tema parkları kurmaya teşvik ediyor.

Yerel oyuncular iş modellerini gözden geçiriyor

Diğer yandan, gösterişli uluslararası tema parkları, Çinli tüketicilerin değişen iştahını tatmin ederken ve yerel ekonomiler için para getirirken, yerel oyuncular için büyüyen bir tehdit oluşturuyor, pazar paylarını silip süpürüyor ve onları iş modellerini yeniden düşünmeye zorluyor.

Yerli bir şirket tarafından işletilen Happy Valley Beijing, Universal Studios’a sadece 18 kilometre uzaklıkta olup, dünya devi ile doğrudan rekabet halinde. Yüksek fiyatlı Universal Studios ile karşılaştırıldığında, Happy Valley’in fiyatı Çin’de orta sınıf haneler için tüm gün 299 yuan (46.4 $) veya yıllık geçiş için 399 yuan (62 $) olarak daha uygun görünüyor. Ayrıca ziyaretçiker doğum günlerinde ücretsiz giriş yapabiliyor. Bu tür promosyonlarla Happy Valley, sadık bir yerel müşteri grubunu kendine çekmiştir. Universal Studios Beijing’in sahip olduğu güçlü fikri mülkiyet (IP) ile karşı karşıya olan Happy Valley Beijing, yerel park müdavimlerine daha uzun ve daha hızlı lunapark trenleri (roller-coaster) sunarak kendini farklılaştırıyor.

Uzmanlar, yerli şirketlerin geride kalmasının bir nedeninin, yeni tema parkları açmadan önce araştırma ve geliştirmeye yatırım eksikliği olduğunu söylüyor. Yerel tema parkları genellikle Disney veya Universal Studios’un kavramsallaştırma aşamasına yaptıkları yatırımın yalnızca onda birini harcıyor.

Beijing Union Üniversitesi’ndeki turizm araştırma merkezi müdürü Yang Yanfeng, özellikle uluslararası seyahatlerde yeni koronavirüsle ilgili kısıtlamalar nedeniyle iç turizm yükselişteyken, bir şehrin veya bölgenin birden fazla tema parkına ev sahipliği yapmaması için hiçbir neden olmadığına inanıyor.Ancak, sağlıklı bir rekabeti sürdürmek için parkların farklı deneyimler sunması gerektiğini ekliyor.

Yorumlar

yorum