ABD’de Asyalı Kökenlilere Ait İşletmeler Salgından Daha Çok Etkileniyor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jonnelle Marte -Reuters

 

Jan-Ie Low ve ailesi, geçen yıl, iki ay süreyle kapatıldıktan sonra, Las Vegas’ta bulunan restoranlarının çalışma saatlerini kısaltarak; iş yerinin büyük bir bölümünü paket servis hizmetine dönüştürdü.

Çöl sıcağında açık havada yemek yemenin bir seçenek olmadığı bir bölgede, geleneksel restoran kültürü salgın nedeniyle durma noktasına geldi.

15 yılı aşkın süredir ailesiyle birlikte işlettiği SATAY Thai Bistro & Bar’ın sahibi olan Low, “korona virüsün getirdiği şartlara uyum sağlamasaydık işletmemizi kapatmak zorunda kalabilirdik. Yapılan değişikliklere rağmen satışlar 2020 yılında bir önceki yıla göre yaklaşık %50 oranında düştü” dedi.

COVID-19, Asya kökenli Amerikalıları birçok sektörde olumsuz etkiliyor.

Pandemiye bağlı kapanmalar ve kapalı mekân toplantılarındaki kısıtlamalar özellikle Asyalı kökenli işletmecilere ait restoran, mağaza, güzellik salonu ve diğer hizmet endüstrilerini olumsuz etkiliyor.

Dil sorunu, bankacılık ilişkilerindeki engeller, Asya kökenlilere karşı artan ırkçı söylem ve nefret suçlarının yanı sıra, hükümet yardımlarına erişimdeki bürokratik zorluklar sorunların derinleşmesine neden oluyor.

Geçen ay New York Federal Rezerv ve AARP tarafından yayınlanan ve tüm küçük işletme sahiplerinin %80’ini oluşturan eski işletmelere odaklanan bir rapora göre, Asya kökenli Amerikalıların sahip olduğu küçük şirketler, Siyah Amerikalılar ve Latin Amerikalıların sahip olduğu şirketlerden daha kötü durumda.

New York Fed tarafından yayımlanan, şirketlerin karlılıklarına, kredi puanlarına ve işletme fonlarına göre derecelendirmelerin yapıldığı araştırmaya göre, 2019 yılında Asya kökenli Amerikalı işletmecilerin sahip olduğu firmaların yaklaşık olarak %9’u, finansal olarak “sıkıntılı” durumdayken, bu oran siyahların sahip olduğu şirketlerde %19, Güney Amerika kökenli işletmelerde ise %16 seviyelerindeydi. Amerikalı beyazlara ait işletmelerde ise bu oran %6 seviyesindeydi.

Asya kökenli Amerikalıların sahip olduğu işletmeler salgın sebebiyle ortaya çıkan krizin başlarında çok sert bir darbe aldı. JPMorgan Chase Institute tarafından yapılan araştırmaya göre, Mart ayı sonunda, Asya kökenli Amerikalılara ait işletmelerin satışları, bir önceki yıla göre %60’ın üzerinde düşüş gösterdi; bu oran, diğer küçük işletmelerin uğradığı zarardan kabaca %50 daha fazla.

New York Fed çalışmasındaki Asya kökenli Amerikalılara ait küçük işletmelerinin yaklaşık %90’ı geçen yıl gelir kaybetti; bu oran Siyahlar için %85, Hispanikler için %81 ve beyazlar için %77 seviyelerinde.

Philadelphia’daki Bobby Schorr Cleaners’ın sahibi Michael Park, ailesinin 34 yıldır sahip olduğu kuru temizleme dükkanının özellikle pandeminin başlarında, normalin onda birinden daha az iş yaptığını ve günde yalnızca yaklaşık 100 dolar satış yaptığını söylüyor. İnsanlar daha rahat bir şekilde dışarı çıkmaya başladıkça işler biraz arttı, ancak satışlar hala pandemi öncesi seviyelerin yaklaşık %25’i seviyesinde diye ekliyor. Park, temel masrafları karşılamak için hibe ve küçük işletme kredilerini kullandıklarını belirterek “Sadece ayakta kalmaya çalışıyoruz” diyor.

Yardıma Erişim Sorunu

Seattle’ın Chinatown bölgesindeki küçük işletmeleri destekyen bir organizasyon için çalışan Jamie Lee, birlikte çalıştığı birçok işletme sahibinin müşterilere hizmet etmek için yeterli İngilizce bildiğini, ancak devlet yardımı ve hibe programlarından yararlanmak için gerekli olan maaş çeki koruma programı gibi karmaşık finansal formları doldurmaktan rahatsız olduklarını söyledi.

Santa Cruz’daki California Üniversitesinden Robert Fairlie ve Nevada Üniversitesinden Frank Fossen tarafından Ocak ayında yayınlanan araştırmaya göre, azınlıkların sahip olduğu işletmeler, geçen baharda çıkarılan ilk PPP kredilerinden büyük ölçüde hariç tutuldu. Araştırmacılar, programın daha küçük ve topluma dayalı kredi kuruluşlarından daha fazla katılımı içerecek şekilde ayarlanmasının ardından azınlıklara ait işletmelere daha fazla destek geldiği sonucuna ulaştı.

Santa Cruz’daki California Üniversitesinden Robert Fairlie ve Nevada Üniversitesinden Frank Fossen tarafından Ocak ayında yayınlanan araştırmaya göre, azınlığın sahip olduğu işletmeler, geçen baharda çıkarılan ilk PPP kredilerinden büyük ölçüde hariç tutuldu. Araştırmacılar, programın daha küçük ve topluma dayalı kredi kuruluşlarından daha fazla katılımı içerecek şekilde ayarlanmasının ardından azınlıklara ait işletmelere daha fazla destek geldiği sonucuna ulaştı.

Nevada’da bir Thai restoranının işletmecisi olan Low, PPP kredisine başvurmanın, krizin ilk aylarında tuvalet kâğıdı aramak gibi hissettirdiğini söylüyor. Low, kredi ihtiyacını normal zamanda çalıştığı bankalardan değil de küçük krediler veren bir kuruluştan sağladığını belirtiyor.

Seattle’da Little Saigon olarak bilinen bir bölgede bulunan, Vietnam kökenli bir işletmeci tarafından işletilen Lam’s Seafood Market’in işletme operasyonları müdürü Teizi Mersai, yardım başvuruları ve diğer kaynaklardan yararlanmalarına yardımcı olan mahalli gruplara minnettar olduklarını belirtiyor.

Mersai: “Böyle zamanlarda topluluk gerçekten bir araya geliyor.” 

Mersai ayrıca müşterilerin çevrimiçi yiyecek sipariş edebilmesi için bir teslimat hizmetine katıldıklarını söylüyor. Tam kurulumun tamamlanmasının yaklaşık altı ay sürdüğünü, kendisinin ve ekibinin uzun süren bir araştırmanın ardından platform sağlayıcı bir firmayla anlaştıklarını fakat; hizmet sağlayıcı firmanın elindeki stok görüntülerde Asya’ya özgü ürünlerin fotoğrafların bulunmadığını bu nedenle içecek, erişte ve atıştırmalıklar dahil binlerce Asya ürününün yeniden fotoğraflandığını belirtiyor.

Mersai, çevrimiçi hareket ve kısıtlamaların gevşetilerek satışlara yardımcı olunması gerektiğini söylüyor.

Birkaç hafta önce, Asya kökenli bir personelinin işten eve dönerken saldırıya uğradığını belirten Mersai, çalışanının yüzüne darbeler aldığını fakat ciddi bir şekilde zarar görmese de diğer çalışanların tedirgin olduğunu belirtiyor. Saldırının bir nefret suçu olup olmadığıyla ilgili kesin bir bulgu bulunmamasına rağmen, market çalışanlarının tedbir alma ihtiyacı hissettiğini vurguluyor.

Mersai, Temelde herkese elinizden geldiğince iki kişilik gruplar halinde dolaşmalarını ve evlerine gitmelerini öğütlediklerini söylüyor.

Yorumlar

yorum