Şampiyonlar Ligi servet dağıtmaya devam ediyor!

şampiyonlar-ligi.jpg

Şampiyonlar Ligi’nin kuruluşundan bu yana UEFA’nın kulüplere dağıttığı tutar 2017-18 sezonu da dahil olmak üzere 14 milyar euroyu geçti. Bu tutar 2017-18 sezonunda ise 1 milyar 412 milyon euro oldu.

 

UEFA’nın resmi dergisi olan DIRECT, Şampiyonlar Ligi’nde geçtiğimiz sezon kulüplere ödenen tutarları açıkladı. UEFA Şampiyonlar Ligi’nde 2017-18 sezonunda kulüplere ödenen tutar 1 milyar 412 milyon euro oldu. UEFA’nın kulüplere ödediği bu tutar geçen on yıl içerisinde yüzde 76 oranında artmış oldu.

2017-18 sezonunda dağıtılan tutar 1 milyar 412 milyon euro oldu

UEFA, Şampiyonlar Ligi 2017-18 sezonunda kulüplere 596 milyon eurosu TV yayın ve pazarlama havuz gelirlerinden olmak üzere toplam 1 milyar 412 milyon euro parasal ödül verdi. Bu tutar, bir önceki sezona göre yaklaşık yüzde 1’lik bir artışa karşılık geldi.

En fazla para ‘Los Galacticos’a gitti

UEFA’nın “2017-18 sezonunda kulüplere dağıtılan para” tablosuna göre, en fazla parayı kazanan kulüp, 2017-18 sezonunda üst üste üçüncü Şampiyonlar Ligi şampiyonluğunu kazanan Real Madrid oldu. İspanyol futbol devi Real Madrid, Şampiyonlar Ligi 2017-18 sezonunda UEFA’dan 88.6 milyon euroluk bir gelir aldı. Şampiyon Real Madrid’i ise UEFA’dan aldığı 83.8 milyon euroluk gelir ile İtalyan devi Roma izledi.

Dağıtılan tutarın %22’si İngiliz kulüplerinde

2016-17 sezonu Avrupa Ligi’ni kazanması vizesiyle Şampiyonlar Ligi’ne kayılan Manchester United, bu sayede Şampiyonlar Ligi’ndeki İngiliz kulüplerin sayısını da beşe çıkarmıştı. İngiliz kulüpleri, sayılarını bir arttırmasından da kaynaklı olarak UEFA’dan en fazla dağıtılan tutarı alan ülke oldu. İngiliz kulüpleri, UEFA’dan 311.9 milyon euro tutarında parasal ödül aldı.

81.2 milyon euroluk parasal ödülle, İngiliz kulüpleri arasında en fazla gelir eden kulüp ise finalist Liverpool oldu. Çeyrek finalde elenen Chelsea ise 65.1 milyon euroluk geliri ile Liverpool’u en yakın takip eden kulüp oldu.

Gelirde ilk 10 kulüp beş büyük ligden

Tabloya göre ilk 10’da yer alan tüm kulüpler beş büyük ligden geliyor. 2017-18 sezonunda ülkemizi temsil eden Beşiktaş ise kazandığı toplam 43 milyon 272 bin euroluk parasal gelir ile 13. Sırada yer alıyor.

İlk 10’da yer alan kulüpler (kulüplerin %31’i), toplam gelirin %50,5’iini (714 milyon euro) kendi aralarında paylaşırken, geriye kalan 22 kulüp ise pastanın kalan kısmını paylaştılar.

En az gelir Azerbaycan temsilcisine

Play-off aşamasında Danimarka temsilcisi Kopenhag’ı eleyerek Şampiyonlar Ligi’ne kalan ilk Azerbaycan temsilcisi olan Karabağ, Roma, Chelsea ve Atletico Madrid gibi güçlü isimlerin olduğu grubu 2 puan aldı ve sonuncu olarak tamamladı.

UEFA’nın Şampiyonlar Ligi 2017-18 sezonunda dağıttığı parasal ödülden 16.8 milyon euro ile en az payı alan kulüp ise Karabağ oldu. Lokal yayıncı kuruluşun, Şampiyonlar Ligi yayın hakları için yılık olarak ödemiş olduğu tutardan dolayı Karabağ, UEFA’nın TV yayın ve pazarlama havuzu gelirinden sadece 1.1 milyon euro alabildi.

Beşiktaş rekor kırdı

Şampiyonlar Ligi 2017-18 sezonunda ise Beşiktaş’ın toplam gelirleri ise 43.2 milyon euro olarak gerçekleşti. Elde ettiği gelir itibariyle 13. Sırada bulunan Beşiktaş’ın toplam gelirlerinin %60’ı sportif performans ve katılım bonusundan gelirken, kalan %40’lık geliri ise TV yayın ve pazarlama havuz gelirlerinden geldi.

Beşiktaş, bu gelirleri ile de Türkiye rekorunu kırdı. 43.2 milyon euroluk geliri ile bu pastadan en büyük payı alan Türk takımı apoletini üstüne takan Beşiktaş, sportif olarak da gruplarda en fazla puan toplayan Türk takımı, grubu namağlup bitiren ilk Türk takımı, grubu lider bitiren ilk Türk takımı, grup aşamasında en çok gol atan Türk takımı ve grup aşamasında en çok galibiyet alan Türk takımı apoletlerini de üstüne taktı.

En fazla gelir TV ve pazarlama havuzda

UEFA’nın dağıtım tablosuna göre toplam gelirin yüzde 42.2’lik kısmı TV yayın ve pazarlama havuz gelirlerinden oluşuyor. Geçen yıla göre yüzde 3’lük artışla, 580 milyon eurodan 596 milyon euroya büyüyen bu gelirlerin dağıtımı, lokal yayıncıların bu havuza katılımlarıyla orantılı olarak o ülke kulüpleri arasında pay edilerek dağıtılıyor.

UEFA TV yayın ve pazarlama satış gelirlerini nasıl dağıtıyor?

UEFA Şampiyonlar Ligi TV Yayın ve Pazarlama Havuz Gelirleri (UEFA’nın resmi sitesinde bu gelir Market Pool olarak geçiyor), UEFA’nın maçların naklen yayın haklarını satışından elde ettiği gelirlerden oluşuyor. UEFA Şampiyonlar Ligi naklen yayın hakları her ülkede lokal yayıncı kuruluşlara çeşitli pazarlık ya da ihale usulü genellikle üç yılık olmak üzere satılıyor. Görünüşe göre bu fiyatlar her ülkedeki arz ve talebe göre belirleniyor. Bu satışların ne kadar fiyata sonuçlandığını Avrupa’da kimi yayıncı kuruluşlar açıklarken, kimisi ise bunu bir ticari sır olarak saklıyor. UEFA ise, finansal raporlar dahil hiçbir raporunda bu ihale bedellerini açıklamıyor. Dolayısıyla, UEFA’nın bu konuda yaklaşımı şeffaflıktan bir miktar uzak kalıyor.

Bu satıştan gelen bedeller, o ülkenin havuzundan gelen paralar olarak UEFA’nın Şampiyonlar Ligi TV yayın ve pazarlama gelirleri havuzunda toplanıyor. Lokal yayıncı kuruluşun, bu yayın hakları için yılık olarak ödemiş olduğu tutar, toplam havuzda biriken tutara oranlanarak, o ülke takımlarına belirli oranlarda pay edilerek dağıtılıyor.

Örneğin ülkemizde Şampiyonlar Ligi’ne doğrudan giden kulüp, bu gelirin yüzde 60’ını, ön eleme oynayarak gruplara kalma başarısı gösteren kulüp ise yüzde 40’ını alıyor. Eğer, Şampiyonlar Ligi’ne tek takımımız gidiyorsa, toplam tutarın tamamını alıyor.

YAVUZ ÇANDIR

 

Yazıyı paylaşın:

Yorumlar

yorum