(Görüntülü Haber) Alevi Vakıfları ve inanç önderleri zorunlu din müfredatıyla ilgili taleplerini açıkladı

Enver ALAS/İSTANBUL,(DHA) Cem Vakfı önderliğinde biraraya gelen Alevi inanç önderleri, Milli Eğitim Bakanlığı’nın hazırlayacağı Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi müfredat taslağı ile ilgili önerilerini açıkladı. Yeni müfredatın AİHM kararları doğrultusunda dikkate alınarak hazırlanmasını talep eden Alevi temsilcileri, Aleviliğin 4. sınıftan itibaren anlatılmasını, ders kitaplarında Alevi dualarına yer verilmesini, ‘bismillah’ın yanı sıra ‘bismişah’ın da öğretilmesini istedi.

Cem Vakfı öncülüğünde çeşitli Alevi vakıfları ve inanç önderleri, zorunlu Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi’nin 2017-18 eğitim yılı için Milli Eğitim Bakanlığı’nın hazırlayacağı müfredatla ilgili görüş ve önerilerini düzenledikleri basın toplantısıyla açıkladı. Taksim’de bir otelde düzenlenen toplantıya Cem Vakfı Genel Başkanı Erdoğan Döner, Alevi Vakıfları Federasyonu Başkanı Remzi Akbulut, Alevi İslam İnanç Hizmetleri Başkanı Eşref Doğan, Cem Vakfı Genel Müdürü Hıdır Akbayır, İlahiyatçı-Yazar Mustafa Cemil Kılıç, Tarihçi-Yazar Ali Kaya katıldı.

Cem Vakfı Genel Başkanı Erdoğan Döner yaptığı konuşmada, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ( AİHM)’in 2014 yılında zorunlu Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerine yönelik aldığı ‘Türkiye’de eğitim hakkına dair Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi hükümlerinin ihlal edildiğine’ yönelik kararı hatırlattı. AİHM’in kararları doğrultusunda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin Türkiye’de inançsal çeşitliği yansıtacak biçimde yeniden düzenlenmesini istediğini vurgulayan Döner bu doğrultuda Alevilikle ilgili görüş, öneri ve düşüncelerini kendi taslak programlarında hazırlayıp Milli Eğitim Bakanlıklarına gönderdiklerini belirtti.

CEM VAKFI BAŞKANI DÖNER: “AİHM KARARLARI UYGULANMALI”

Döner şunları söyledi:

“AİHM kararları söz konusu dersin Türkiye’de inançsal çeşitliliği yansıtacak ve ebeveynlerin felsefi görüşlerini dikkate alacak şekilde yeniden düzenlenmesini ve dersin zorunlu olmaktan çıkarılması gerektiğini hükmetmiştir. AİHM Büyük Daire kararları yargısal olarak itiraza açık olmayan kararlardır. Aleviliğin inanç boyutu ve İslamiyet’teki yerine ilişkin kararları ancak Alevi inanç önderleri verir. Ülke birliği beraberliği ve barışı sağlamak amacı ile gerek Milli Eğitim Bakanlığı gerekse hükümetten AİHM kararlarını zaman geçirmeden uygulamasını talep ediyoruz.”

Cem Vakfı’nın Eğitim Komisyonu’nda yer alan İlahiyatçı-Yazar Mustafa Cemil Kılıç ise zorunlu Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinin 4. sınıftan 12. sınıfa kadar her sınıf seviyesinde hangi konuların yer alması gerektiğiyle ilgili detaylı bir çalışma yaptıklarını belirtti.

Konuların bir kısmının metinleriyle birlikte hazırlığını ifade eden Kılıç, mevcut müfredatta Alevilikle ilgili bir takım bilgilerin olduğunu ancak bunların yeterli olmadığını, verilen bilgilerde de dil problemi olduğunu kaydetti.

“HER DERS YILI İÇİN ALEVİLİKLE İLGİLİ BİLGİLER KOYDUK”

Kılıç, “Sünni İslam ile ilgili bilgiler ilkokul 4. sınıftan itibaren başlarken Alevilikle ilgili bilgiler 7. sınıfta başlıyordu. Bazı sınıflarda hiç Alevilik ile ilgili bilgiler yoktu. Yoğunluk olarak 11 ve 12. sınıfta Alevilik ile ilgili bilgiler vardı. Şimdi biz, hazırladığımız kendi taslak programımıza her ders yılı için Alevilik ile ilgili bilgiler koyduk” diye konuştu.

ALEVİLİKLE İLGİLİ TALEPLERİ ÖRNEKLERLE ANLATTI

Alevi inancının ve ritüellerinin tanımlanmasında başvurulan terminolojideki sıkıntıları gündeme getirdiklerini kaydeden Mustafa Cemil Kılıç, hazırladıkları metinde ders kitaplarında Alevilikle ilgili talepleri örneklerle anlattı.

“BİSMİLLAH’IN YANINDA BİSMİŞAH DA ÖĞRETİLMELİ”

Kılıç, “Sünni İslam ile ilgili bir ibadet farz olarak nitelenirken Alevilikle ilgili bir ibadet ise gelenek ya da düşünce biçiminde niteleniyordu. Mesela sunni inançta oruç bir farziyetti ancak muharrem orucu bir gelenek olarak görülüyordu. İşte bu gibi örneklerin giderilmesine yönelik çalışma yaptık. İlkokul 4. sınıfta dersler ‘bismillahirrahmanirrahim’ sözüyle başlıyor. Biz de Kuran-ı Kerim ayetlerini okumaya “bismillahirrahmanirrahim” diyerek başlıyoruz. Ama aynı zamanda dedelerimiz gülbenk (Alevi duası) okurken, ‘bismişah diyerek’ başlarlar. Her Alevi’nin hayatında bismillah gibi bismişah’ın da yeri vardır. Çocuklara nasıl ki bismillah’ı öğretiyorsanız bismişah’ı da öğrenmeli. Alevilikte yer alan ‘sabah’ duası, ‘akşam’ ve ‘sofra’ duaları gibi Alevi gülbenklerini de müfredata koyduk” dedi.

SEÇMELİ DİN DERSLERİ

Mustafa Cemil Kıçıl, ayrıca Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi dışında Temel Dini Bilgiler ve Hazreti Muhammed’in Hayatı adlı seçmeli derslerde de bazı problemlerin olduğunu dile getirdi. Kılıç, “Temel Dini Bilgiler Dersi Türkiye’deki inançsal çeşitliliği dikkate alacak şekilde düzenlenmelidir. Alevi, Caferi yurttaşların hassasiyetleri ve inançları yeni bir müfredata kavuşturulmalıdır” ifadelerini kullandı.

EŞREF DOĞAN: ALEVİ DİN ÖNDERLERİ YETİŞTİRECEK KURUMLARA İHTİYAÇ VAR

Alevi İnanç Hizmetleri Başkanı Eşref Doğan da Milli Eğitim Bakanlığına sunulan Alevilikle ilgili bu taleplerin müfredatta mutlaka yer alması gerektiğine vurguladı. Doğan, konuşmasında Alevi din önderlerini yetiştirecek çağdaş eğitim kurumlarına da ihtiyaç olduğunu dile getirdi.

Yazıyı paylaşın:

Yorumlar

yorum