Hicran Özbük ”İstanbul Shopping Fest’in yurtdışında bilinirliği her yıl bir önceki yıla göre artıyor”

22100aee-e5cc-4c66-9c17-9c11b98b7575.png

İstanbul’un zengin tarihi geçmişini, kültürünü, mutfak sanatını, alışveriş ve eğlenceyle buluşturan İstanbul Shopping Fest, bu yıl 1 – 16 Temmuz tarihleri arasında yedinci kez düzenlendi. İSF ve ICVB Genel Müdürü Hicran Özbük, konuyla alakalı yaptığımız röportajımızda önemli değerlendirmelerde bulundu. 

 

İstanbul Shopping Fest’ten bize biraz bahsedebilir misiniz? Amaç nedir? Bu amaç doğrultusunda hangi tanıtımlar yapıldı?

Tarih ve kültür turizmi, kongre turizmi, sağlık turizmi gibi birçok alanda bir cazibe merkezi olan İstanbul’u bir alışveriş destinasyonu olarak da cazibe merkezi haline getirmek için 7 yıl önce yola çıktık. Bugüne kadar da çok önemli gelişmeler kaydettik. İstanbul Shopping Fest’in yurtdışında bilinirliği her yıl bir önceki yıla göre artıyor. Sadece festival döneminde değil, İstanbul’a her dönem alışveriş için gelecek turist sayısının artmasını hedefliyoruz.  Bunun için, hem yurtdışındaki elçiliklerimiz aracılığıyla turizm fuarlarında, hem de yabancı basın ağırlamaları yaparak İstanbul’un tanıtımını yapıyoruz. Festival döneminde de Fransa’dan Çin’e,  İtalya’dan Singapur’a kadar 13 farklı ülkeden 34 gazeteciyi İstanbul’da ağırlayarak şehrimizin tanıtımına katkı sağladık. Böylelikle dünyanın dört bir yanındaki basında İstanbul’a mutlaka gidin çağrısının yapıldığı haberler yayınlandı. Ayrıca, Kültür ve Turizm Bakanlığımız da bu dönemde dijital ve sosyal medyada da festivalin geniş tanıtımını yaptı.

 

Bu seneki İstanbul Shopping Fest’e olan ilgiyi nasıl değerlendirirsiniz? Önceki senelere kıyasla yoğunluk farkı için neler söylemek istersiniz.

Bu yıl alışveriş merkezilerinde Design İSF alanları yaratarak bir ilki gerçekleştirdik. Bu alanlarda tasarımcılar ile alışveriş tutkunlarını bir araya getirmeyi ve alışveriş merkezlerinde deneyim alanları yaratmayı hedefledik. Tasarımcıların ürünlerine ulaşma imkanı sunan ve birçok etkinliğin düzenlendiği Design İSF alanlarına İstanbullar’ın yanı sıra yabancı misafirler de büyük ilgi gösterdi. Festivalin açılışını yaptığımız tarihi Kapalıçarşı’da gerçekleştirilen sergiler ve etkinlikler de ilgiyle karşılandı. Her yıl Shopping Fest’le ilgili bir algı araştırması yaptırıyoruz. Yurtdışında ve yurtiçinde ShoppingFest’in nasıl algılandığı ve etkilerini ölçümlüyoruz. Her yıl yurtdışında bilinirliğinin ve etkisinin daha da arttığını görüyoruz.

 

Turistlerin ilgisi nasıl? Yerli ziyaretçi ile karşılaştırdığınızdaki durum nedir?

Başta Körfez ülkeleri olmak üzere Azerbaycan, İran gibi birçok ülkeden Shopping Fest’e ilgi var. Çok sayıda yabancı ziyaretçi bize ulaşarak, Shopping Fest döneminde İstanbul’a gelmek istediğini, hangi tarihte nerede olacağını soruyor. Bu yıl, Design İSF tasarım alanlarıyla Shopping Fest’in festival vurgusunu daha da arttırmak istedik. Kapalıçarşı sergileri, rotaları ve alışveriş merkezlerindeki Design İSF alanlarıyla İstanbullular’ın da bu yıl ilgisi yoğun oldu.

 

Turist dağılımına baktığınızda en çok hangi ülke ve bölgelerden ziyaretçi ağırladınız? Bunu neye dayandırırsınız?

Geçen yıl özellikle Suudi Arabistan, Katar gibi Körfez Ülkeleri’nden gelen daha çok ziyaretçi geldi. Shopping Fest döneminde, dünya markalarında yüzde 70’lere varan indirimlerin olması, elbette yabancı misafirler için tetikleyici bir unsur. Bu yıl İran da dahil olmak üzere, Körfez Coğrafyası, Orta Asya’dan daha çok yabancı ziyaretçi aldık.

 

Festivalde en fazla yoğunluğa ulaştığımız AVM hangisiydi ve bu yoğunluğu neye bağlarsınız

Festival süresince 9 alışveriş merkezinde Design İSF alanlarını hedef kitlelerine uygun olarak tasarladık. Etkinlik içeriklerini de yine aynı şekilde belirledik. Bu yıl ilk kez Kapalıçarşı’da bir dizi etkinlik düzenledik. Festivalin açılışını da tarihi çarşı da gerçekleştirdik.  “Sen Hiç Kapalıçarşı’yı Gördün mü” diyerek, yabancı misafirlerin yanı sıra İstanbullular’a da Kapalıçarşı’yı bir kez daha hatırlattık ve festival süresince Kapalıçarşı’da ziyaretçi sayısının arttığını gördük.

 

Şu ana kadar festivalde elde edilen ciro ne kadardır?

Shopping Fest, gerek kredi kartıyla gerekse de nakit olarak alışveriş oranının yükseldiği bir dönem. Geçen yılki verilerde yabancı turistlerin kişi başı alışverişinin bir önceki yıla göre 22,5 oranında artarak 865 TL’den 1060 TL’ye yükseldiğini biliyoruz. Bu yıl da bu ivmenin yukarı doğru çıkarak kişi başı harcama oranının daha da artacağını umuyorum. Sadece festival döneminde yapılan harcamaları ölçümlemek mümkün olmasa da, yabancı ziyaretçinin kişibaşı harcamalarındaki artış bizleri memnun ediyor.

 

Festivalde karşılaştığınız ilginç bir anınız var mı?

Festival döneminde özellikle sosyal medya üzerinden bize ulaşan yabancı takipçilerimiz bizi çok mutlu ediyor. Aylar öncesinden festival ne zaman başlayacak, nerede olacak, programı nedir diye soruyorlar, özellikle İran’dan çok sayıda telefon alıyoruz. Shopping Fest’insosyal medya hesaplarına İstanbul’u çok sevdiklerini ve mutlaka gelmek istediklerini yazıyorlar. Tabi ki bu ilgi bizler için çok sevindirici.

 

ISF’nin bu yıl ve gelecek yıllardaki hedefleri nelerdir?

Shopping Fest’i her yıl yeniliklerle festivalimizi daha da büyütmeyi amaçlıyoruz. Amacımız İstanbul’un bir alışveriş destinasyonu olarak da bulunduğu bölgenin cazibe merkezi olması. Bunun için yurtdışındaki tanıtıma büyük önem veriyoruz. Biliyoruz ki, alışveriş, ticaret kişileri de ülkeleri de birbirine bağlar. Biz de İstanbul’un bu alandaki potansiyelini tüm dünyaya göstermeyi  ve daha çok yabancı misafir ağırlamayı hedefliyoruz.

Yazıyı paylaşın:

Yorumlar

yorum