Yorum: Dijital ekonomi, istihdam için güçlü bir “kuluçka merkezi” oldu

20200820191425443_29497.jpg

Mart ayında yemek kuryeliği yapmaya başlayan Qiu Jun, şimdi her gün yaklaşık 40 sipariş alıyor. Çin’de COVID-19 salgınının ortaya çıkmasından sonra Qiu Jun gibi yemek kuryelerinin sayısı azalmak yerine çoğaldı. Salgın nedeniyle dışarıya çıkmanın tercih edilmediği bir dönemde kuryeler, milyonlarca aileye yemeklerin yanı sıra günlük ihtiyaç malzemelerini ulaştırıyor.

Dijital ekonomiye dayalı bu istihdam şekli, salgının en ciddi zamanlarında toplumsal düzenin sorunsuz şekilde işleyişine de katkı sağladı. Dijital ekonomi, böylece sahip olduğu güçlü dinamizmini ve istihdam konusundaki yaratıcılık potansiyelini kanıtlamış oldu.

CNBC tarafından yayımlanan bir yazıda, salgının online ticaret gibi sektörlerin gelişmesini hızlandırdığı, Çin’de gün geçtikçe daha çok mesleğin “dijitalleştiği” kaydedildi.

Bu eğilimin salgın sonrasında da devam etmesi bekleniyor, zira Çin’de dijital ekonomi, artık istihdam için güçlü bir “kuluçka merkezi” hâline geldi.

Her şeyden önce, dijital ekonomiye dayalı istihdam talebi çok yönlülük taşıyor ve akademik yeterliliklere dair talep de eşit şekilde dağılıyor. Çin Bilişim ve Telekomünikasyon Enstitüsü tarafından kısa süre önce “Çin’de dijital ekonomiye dayalı istihdam gelişme raporu” yayımlandı.

2018 yılında dijital ekonomiyle ilgili 1 milyon 680 bin iş teklifinin incelendiği rapor, iş tekliflerinin yüzde 37,8’inin lisans ve lisans üstü mezunlarına, yüzde 5,5’inin lise ve teknik lise mezunlarına ve yüzde 28,9’unun ortaokul mezunlarına yönelik olduğunu, tekliflerin yüzde 19’unda ise hiçbir akademik yeterlilik koşulu aranmadığını gösterdi.

İkinci olarak, dijital ekonomi sektöründeki maaş seviyesi görece yüksek bir seviyede. Rapor, 2018 yılında sektör çalışanlarının aylık ortalama maaşının 7 bin 57 yuan olduğunu, bu miktarın, büyük işletmelerde çalışanların ortalama maaşından yüzde 23,9 yüksek olduğunu gösterdi. Eğitim seviyesi yüksek okul ve üzerinde olan personelin ortalama aylık maaşı da 10 bin 922 yuanı aşarak, büyük işletmelerde çalışanların maaş seviyesinin çok daha üzerine çıktı. Yüksek maaş seviyesinin, yetenekli ve kalifiye personelin sektöre çekilmesine kolaylık sağladığı, bu sayede sektörün gelişmesinin olumlu bir döngüye girdiği belirtiliyor.

Bunun yanında, son yıllarda, e-ticaret ve paylaşım ekonomisi gibi sektörlerin hızla gelişmesi, çalışma saatleri açısından daha esnek olan yarı zamanlı pozisyonlar da doğurarak Çin’de istihdamın istikrarlı bir şekilde artmasına katkıda bulunuyor.

İlave olarak, sosyal medya platformlarında “blogger”lık yapmak ve canlı yayında ürün satmak gibi dijital ekonomiyle ilgili çok sayıda yeni iş de ortaya çıkıyor.

Dijital ekonomiyi geliştirmenin, Çin’de istihdamda istikrarın korunması için atılan önemli bir adım olduğunu görmek hiç de zor değil. Verilere göre, geçen yıl dijital ekonominin Çin’in GSYİH’sine yaptığı katkı oranı yüzde 67,7’ye ulaştı. Çin hükümeti tarafından son iki yıl içinde açıklanan 38 yeni meslekten yüzde 75’i de dijital ekonomiyle ilgili. ABD’li danışmanlık şirketi BCG tarafından açıklanan verilere göre, 2035 yılı itibarıyla, Çin’de dijital ekonominin büyüklüğünün 16 trilyon ABD Doları’na ulaşması, bu alanda istihdam edilecek kişi sayısının ise 415 milyonu bulması bekleniyor.

Genel olarak, dijital ekonominin kalkınması, istihdamda yeni trendlerin oluşmasını hızlandırıyor. Sabit çalışma modelleri esnek çalışma modellerine, geleneksel meslekler ise yeni mesleklere dönüşüyor.

Kısacası, sürekli büyüyen dijital ekonomi, Çin’in ekonomik kalkınmasını ilerleten kritik güç olmaya devam edecek.

Yazıyı paylaşın:

Yorumlar

yorum