Anket doldur para kazan!
Aksoy Araştırma

Haber Analiz: Dinamik Çin, dünyanın yeni motoru

20190209161304665_91401.jpg

Son günlerde Çin’in en önemli geleneksel bayramı olan Bahar Bayramı, dünya basınının en sıcak konularından biri. Çok sayıda ülkenin liderleri, Bahar Bayramı nedeniyle Çinlilere samimi kutlama mesajları gönderdi. Dünyanın 200’den fazla medya kurumu, Çin Medya Grubu tarafından hazırlanan Bahar Bayramı Galası’nı canlı yayınladı. Amerikan profesyonel basketbol ligi NBA maçlarında bile yoğun bir Çin Yeni Yılı havası hâkimdi.
Bahar Bayramı Çinliler için uyum, sevinç, mutluluk ve birliğin simgesi olmakla beraber günümüzde dünyanın ikinci büyük ekonomisi olan Çin’in diğer ülkelerle etkileşiminde de önemli bir köprü haline geldi. Bu etkileşimin en büyük dayanağı Çin’in parlak ekonomisi. Çin’in GSYH’si (gayrisafi yurtiçi hasıla) 2018 yılında 90 trilyon yuanı ilk kez aştı, kişi başına düşen milli gelir yüzde 6,5 oranında artarak 28 bin 228 yuana (4 bin 188 ABD Doları civarında) ulaştı. Toplum ve ekonominin hızla geliştiği bu dönemde, Bahar Bayramı’nı yabancı ülkelerde geçirmek, Çinliler arasında yeni moda oldu.

Bu yılki Bahar Bayramı tatili süresince yabancı ülkelere seyahat eden Çinli vatandaş sayısının yüzde 15 yükselerek 7 milyonu aşacağı tahmin ediliyor. Tayland, Japonya, Endonezya gibi komşu ülkeler Çinlilerin en çok tercih ettiği turistik destinasyonlar arasında yer alıyor. Dünya Seyahat ve Turizm Konseyi Politika ve İletişim Direktörü Olivia Ruggles Brise basına verdiği demeçte, Çinlilerin komşu ülkelere akın etmesinin bu ülkelerin turizm piyasalarına büyük dinamizm kattığını belirtti.

Söz konusu ülkeler de Bahar Bayramı’nda tüketim güçleri artan Çinli turistleri çekmek amacıyla turistik hizmet kalitelerini yükseltmek için yoğun çaba harcadı. Örneğin, bazı Japon turizm acenteleri Bahar Bayramı’nda Japonya’yı ziyaret eden Çinlilere özel menüler hazırladı; çay seremonileri, ikebana sanatı örnekleri ve sumo gösterileri gibi geleneksel kültür ve spor unsurları içeren bir dizi program sundu. Tayland, süresi ocak ayında dolan “havaalanında vize” uygulamasını nisan ayına uzattı, havalimanlarında Çinlilere özel geçişler açtı. Endonezya’daki birçok dükkân da Çinli müşterileri için Bahar Bayramı geleneklerine göre bayram harçlığı konulan kırmızı zarf dağıtma gibi birçok uygulamayı başlattı.

Hiç kuşkusuz, dünya ekonomisinin zayıfladığı bir dönemde turizm, küresel büyümenin yeni motorlarından biri oldu. 2018 yılında dünya çapında seyahat eden turist sayısı Dünya Turizm Örgütü’nün iki yıl sonrası için öngördüğü rakama, 1 milyar 400 milyon kişiye ulaşarak rekor kırdı. Bu artışa en büyük ve istikrarlı katkıyı Çinli turistler yaptı. Geçen yıl 140 milyon Çinli turist dünyanın 157 ülkesi ve bölgesinde ayak izlerini bıraktı. 2013 yılından itibaren Çin, son 5 yıldır dünyanın en büyük turist kaynağı konumunda.

Çinli turistlerin gittikleri ülkelerin ekonomilerine yaptıkları katkılar da göz ardı edilemez. 2018 yılında Endonezya’da ağırlanan Çinli turist sayısı 2 milyonu aştı, ülkenin en büyük turist kaynağı Çin oldu. Endonezya Turizm Bakanı Arif Yahya basına verdiği demeçte, Çinli turistlerin, bir seyahatte yaptıkları kişi başına ortalama 1100 dolar civarındaki harcama ile Endonezya’daki döviz artışının istikrarlı kaynağı olduğunu kaydetti. 2017 yılında Çinlilerin İngiltere’de gerçekleştirdiği turistik harcamalar da yüzde 35 oranında büyüyerek 900 milyon doları geçti. İngiltere Turizm Bürosu, Çin’i “dünyanın en değerli turist kaynak ülkesi” olarak belirledi.

Çin, dünyaya çok sayıda turist gönderirken kendisi de dünyanın gelişme potansiyeli en büyük sahip turizm piyasası konumuna erişti. Başkent Beijing, Shanghai ve Shenzhen dünyanın en büyük 10 turizm piyasası listesine girdi. Son dönemde dışa açılmayı yoğunlaştırmak adına bir dizi önlem alan Çin, hizmet ticaretinin bir bölümünü teşkil eden turizm sektörünü dışa açılmada kritik alana dönüştürdü. Geçen yıl 1 Temmuz’da yürürlüğe giren kararla 17 eyalette turizmle alakalı yeni dışa açılma tedbirleri uygulanmaya başladı. Örneğin, Çin’in güney ucunda yer alan Hainan eyaletinin küresel turistik tüketim merkezi olması için kollar sıvandı.

Küreselleşmenin hızla geliştiği günümüzde, dünyanın dört köşesine seyahat eden Çinli turistler farklı yaşam tarzları ve kültürlerle kaynaşırken, yabancılarla dostluklar kuruyor. Daha da önemlisi dünyayı kucaklayarak farklı bölgelerdeki insanlara canlılıklarını ve güvenlerini gösteriyorlar.

(Yazar : Guan Juanjuan)

Yazıyı paylaşın:
Top
big data blogu