Çin’de inovasyonun en son meyvesi: Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü

çin-6.jpg

Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü, Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping’in de katıldığı törenle bugün resmen açıldı. İnşaatı 15 yıldır süren ve toplam 55 kilometre uzunluğundaki köprü hizmete girdi.

Dünyanın en uzun ve en kapsamlı deniz üzeri ulaşım projesi olarak adlandırılan köprü, aynı zamanda Bir Ülke İki Sistem çerçevesindeki Guangdong, Hong Kong ve Makao’yu birbirine bağlayan çok önemli bir ulaşım altyapısı projesi. Söz konusu üç noktayı ilk kez karadan birbirine bağlayan köprü ayrıca Hong Kong’dan Zhuhai ve Makao’ya ulaşım süresini 3 saatten 45 dakikaya indiriyor. Mesafeleri kısaltan bu mega projenin, Guangdong, Hong Kong ve Makao’nun gelişmesine güç katması bekleniyor.

Köprünün hizmete girmesiyle Dawan Bölgesi’nin kalkınması da hız kazandı. Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü’nün baştasarımcısı Meng Fanchao, “Köprü, Dawan Bölgesi’nin sosyal ve ekonomik yapısı ile trafik durumunu tamamen değiştirecek; halkı daha açık bir yaşam tarzına yönlendirirken, milyarca dolarlık ekonomik fayda getirecek” diye konuştu.

Güzel bir yaşam daima inovasyonun ışığında geliyor. Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü’nün inşaatında yeni materyaller, yeni donanımlar ve yeni teknolojiler kullanıldı; yeni süreçler yaşandı. Yapılan 400 patent başvurusu da projenin birçok alanda doldurduğu boşlukların ispatı niteliğinde.

Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü İdaresi Başmühendisi Su Quanke, “Köprü, hakiki bir teknoloji ve inovasyon köprüsü. İnovasyonda gösterilen çabalar ile güçlü bilimsel ve teknolojik destekler sayesinde, köprünün inşasında en üst düzeydeki sınamaların üstesinden geldik” diye konuştu.

Örneğin, inşaat yönetimi, mühendislik teknolojisi, çevre koruma ve deniz güvenliği olmak üzere inşaat sürecinde karşılaşılan dört başlıca zorluğu aşabilmek için köprünün inşaat sürecinde “endüstriyel üretim” konsepti geliştirildi. Bu konsept, süper tayfunlara ve çok şiddetli depremlere dayanıklı ve 120 yıl hizmet ömrüne sahip olarak tasarlandı. Dünyada deniz üzeri köprü inşasında ilk kez endüstriyel üretim konsepti kapsamlı şekilde uygulanmış oldu. Buna ek olarak, en büyük çelik köprü inşaatı, en uzun denizaltı tünelinin yerleştirilmesi ve en hızlı şekilde iki suni ada inşa edilmesi gibi bir dizi rekora imza atıldı.

Kurumsal inovasyon anlamında Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü, “Üç nokta, üç kontrol” olarak isimlendirilen gümrük modeli uygulanacak. Yolcular, tek bir denetim salonunda, aynı sıradan geçerek merkezi bir denetime tabi tutulacak ve anakesim ile Makao arasındaki tüm denetim prosedürlerini gerçekleştirebilecek.

Buna ilave olarak, Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü’nün inşaatı süresince bölgede görülen yunus sayısının 2010 yılında bin 200 iken şu an 2 bine yükselmiş olması, inşaatın insan ile doğanın uyumunun korunarak sürdürüldüğünün bir işareti oldu. Bu sayede, köprülerin “Everest”i, Çin’in büyük köprüler ülkesinden büyük köprülerin güç merkezine dönüşümünün bir simgesi hâline gelen köprü, İngiliz The Guardian gazetesinin haberinde “Yeni Dünyanın Yedi Harikası” arasında dahi gösterildi.

Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü, Çin’in inovasyon alanında geldiği noktanın yakın zamandaki bir örneği. Eski çağlardan beri yenilik ruhu Çin halkının daima bariz bir niteliği, ülkenin süren kalkınmasının da güçlü motoru olmuştur. Reform ve dışa açılma siyasetinin uygulandığı son 40 yılda, bilhassa da son beş yılda, inovasyon öncülüğündeki kalkınma stratejisi ve inovatif ulusal hedefler çerçevesinde Çin, insanların daha iyi bir yaşama dönük arzularını gerçekleştirmek için kendine özgü teknolojik inovasyon yolunu buldu.

2017 yılında Çin’de bilimsel ve teknolojik gelişmelerin ekonomik büyümeye katkı oranı yüzde 57,5’e ulaşırken, 2020 için belirlenen yüzde 60’lık hedef neredeyse yakalanmış oldu. Buluş patentleri başvurusu açısından 1 milyon 382 bin adetle art arda yedi yıldır dünya birincisi olan Çin, 2018 itibarı ile de ilk kez Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü’nün İnovasyon Endeksi’nde ilk 20’ye girdi.

Dünya Ekonomik Forumu Başkanı Klaus Schwab, Çin, inovatif toplum inşasında doğru yolda ilerliyor” değerlendirmesinde bulundu.

Cumhurbaşkanı Xi Jinping, Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü’nün açılışından bir gün önce yaptığı açıklamada, Zhuhai Hengqin Yeni Bölgesi’nin reel ekonomi için bir üretim üssü hâline geleceğini, üretimin kalbinde ise inovasyonun bulunduğunu vurguladı. Çin’in en üst lider kadrosunca inovasyon konusunda yapılan en yeni açıklamayla aynı zamanda reform ve dışa açılmanın 40. yılında inovasyona “yeniden harekete geç” talimatı verilmiş oldu.

Guangdong, Hong Kong ve Makao’dan oluşan Dawan Bölgesi’nin küresel ölçekte bir bilimsel ve teknolojik inovasyon merkezi olması hedefleniyor. Köprünün açılmasıyla bölgedeki inovasyon fitilinin ateşleneceği, bunun Çin ekonomisinin nitelikli olarak gelişmesine ve halkın yaşamının iyileşmesine katkı sağlayacağı belirtiliyor.,

Kaynak: CRI Haber Merkezi; Yazar: Sheng Yuhong

Yazıyı paylaşın:

Yorumlar

yorum